+420604824094
Vyberte stránku

Kontrolujete tlak v pneu ?

Špatné hodnoty tlaku v pneumatikách nejen ovlivňují jízdní komfort a životnost pneu, ale v první řadě jde o vaše bezpečí.

Při jízdě na podhuštěných pneumatikách dochází k mnohem většímu opotřebení na okrajích pneu než na středu. Pneumatiky se mnohem více zahřívají, auto na silnici plave a řidič snadněji ztrácí kontrolu nad vozidlem. U podhuštěných pneu se také podstatně prodlužuje brzdná dráha. Při deštivém počasí a vodě na vozovce je zde velké nebezpečí aquaplaningu. Podhuštěná pneumatika má rapidně větší valivý odpor a dochází ke zvýšení spotřeby paliva.

Přehuštěné pneumatiky špatně pohlcují nárazy, a tudíž jízda vozidlem je nepohodlná a je poznat každý přejezd i menší náraz. Toto má za následek rychlé opotřebení podvozkových dílů vozidla. Přehuštěná pneumatika se opotřebuje nejvíce od středu její plochy. U přehuštěných pneumatik je mnohem větší riziko defektu, pokud například najedete na obrubník, nebo při jízdě na poškozené silnici.

Kde zjistím předepsaný tlak v pneumatikách?

Tlak v pneumatikách bývá rozdílný pro každý model vozidla. Hodnoty tlaku se pro každý model automobilu mění v závislosti na použité velikosti pneu, druhu motorizace a plánovaného zatížení – náklad v kufru, více osob ve vozidle atd. Dále rozlišujeme tlak v pneu pro přední a zadní nápravu.

Předepsaný tlak pneu pro daný automobil naleznete v manuálu vozidla. Pokud není manuál po ruce, tyto předepsané hodnoty většinou naleznete na vnitřní straně víčka palivové nádrže. Pokud tlak není uveden na víčku palivové nádrže, hledejte štítek s hodnotami na vnitřní straně sloupku v prostoru kolem zavírání dveří.

TPMS – Kontrola tlaku pneu u vozidel od roku 2014

TPMS (Tire Pressure Monitoring SystemOd listopadu) je zkratka, která označuje systém vozidel s automatickou kontrolou sledování tlaku v pneumatikách. Tento systém upozorňuje na špatné hodnoty nahuštění pneu a na samotný defekt pneumatiky.

Od roku 2014 musí být u všech nově prodávaných vozidel pro evropský trh monitoring tlaku v pneu. Vozidla, která jsou vybavena monitoringem mají buď aktivní, nebo pasivní systémy.

Aktivní systém má v každém kole speciální ventilek TPMS s vysílačem, který hlídá správné hodnoty tlaku. Tento systém je přesnější než pasivní systém, avšak má velké nevýhody ve finančních nákladech. Pokud používáte dvě kompletní sady pro letní a zimní pneumatiky, musí být senzory ve všech 8. kolech. Například při koupi nových disků musíte disky osadit senzory a spárovat s řídící jednotkou.

Pasivní systém sleduje tlak pomocí čidel ABS a ESP. Jedná se o méně nákladný systém, jelikož pneu nejsou vybavené speciálními ventilky TPMS.

Jak kontrolovat tlak pneu?

Tlak neměřte u zahřátých pneumatik, jelikož by hodnoty byly zkreslené. Zahřáté pneumatiky ukazují vždy větší hodnotu tlaku. Nechte tedy pneumatiky před měřením alespoň 15 minut vychladnout. Během letních měsíců je potřeba vozidlo před měřením odstavit do stínu. Pro kontrolu tlaku se používají digitální nebo mechanické tlakoměry, můžete také použít tlakoměr umístěný na kompresoru. Kontrolu tlaku provádějte především před delší trasou a určitě při výměně sezónních pneuamik. Pokud nemáte automatické hlídání tlaku v pneu, tak doporučujeme s pravidelností kontrolovat tlak alespoň 1x měsíčně, pokud není jedna z pneumatik vizuálně jiná. Na měřiče tlakoměrů u benzínových pump se 100 % nespoléhejte. Kvalitní tlakoměr není drahá záležitost a měla by být ve výbavě každého zodpovědného řidiče.